Wednesday, December 24, 2008

Terima Kasih Nembiak Los

Allahuakbar! Syukur ke hadrat Allah SWT kerana memberi aku ketabahan semasa menempuh ujian Nya. Aku benar2 terharu nanggar kehadiran kawan2 lebih2 lagik dak nembiak los, saudara mara yang datang pada hari Isnin, 22/12/2008 bersamaan 24 Zulhijah 1429. Terima kasih kawan2. Terharu aku nanggar keprihatinan kitak orang semua. Wahab & Yusop Mohamad terima kasih kerana nulong aku madah dengan dak kawan2 & saudara mara. Mak menghembus nafas terakhirnya dengan tenang lebih kurang jam 12.20 malam depan aku, Tini, Besah & bini aku. Bibah balit sekejap bila nanggarnya dah ok. Dah ketentuan Allah SWT, berat juak rasa tapi kamek adik-beradik redha atas pemergiannya. Jenazah disemadikan pada jam 10 pagi bersebelahan dengan kubur arwah bapa, di Tanah perkuburan Islam, Sg. Baong, Miri. Hari tok (24/12/2008) , dah tiga hari mak ninggalkan kamek empat beradik, kamek nyemput saudara mara dan rakan taulan datang berjemaah Maghrib dan Isyak di rumah kamek di Lot 1304 Kampung Luak. Bacaan Yassin dan Tahlil diadakan antara Maghrib dan Isyak (Setiap malam selama 7 hari). Semoga dengan pertemuan tok dapat membuka suatu dimensi baru dalam kehidupan Nembiak Los. Wahab, Yusop Mat, Kaderi, Keria Lai, Elli, Zaidi dan ada juak yang lain aku sik berapa ingat ada datang berjemaah, Amoi denga Nancy ada datang sekejap pada petang hari Isnin. Terima kasih dengan Temon kerana mengurus penghantaran Jenazah Mak ke rumah malam ya juak. Aku juak berterima kasih dengan dak Hospital Miri dak Pejabat pelajaran gabungan Miri, PPDK Subis atas perhatian daknya. Terutama Pegawai Pelajaran, Pn. Rosnani Hj. Yunus & En Awang Ahmat yang sudi datang pada Isnin lepas. Thanks to Wailyn & Tony (Member G Trax band) kerana sudi datang juak. Sidak BTPN Sarawak dan rangkaian, terima kasih atas keperihatinan kitak orang. Terima kasih juak kepada dak saudara mara dari Kuching and Brunei yang turut hadir. Ok, jangan lupak datang malam tok, sama2 kita berjemaah dan seterusnya maca Surah yassin dan bertahlil. Wahab masa tok dah di laut. Sekali lagi terima kasih atas perhatian dan doa kalian. Maaf kerana aku sik sempat nak nelipon kitak orang masa ya , aku hanya sempat talipon Yusop Mat and SMS Wahab. Ada juak beberapa orang tapi aku sik ingat. Aku nyemput dak kawan2 datang berjemaah Maghrib & Isyak di rumah kamek di Lot 1304, kampung Luak. bacaan yassin dan Tahlil diadakan antara Maghrib & Isyak. Mun sapa nok maca blog tok tolong padah dengan dak lain.

61 comments:

Wahab Jalan Bintang said...

Kamal, Aku pun rasa bangga bila kitak orang Adik beradik dengan tabah dapat menempuh dugaan tok. Sidak nembiak Los pun diharap teruskan memberi bantuan dan sokongan ngan Saudara / Kawan/Sahabat kita Kamal dimasa tok juak. Datanglah berame rame berTahlil dirumah sidak sambil menjalinkan lagi tali siratulrahim sesama kita. Dapat juak sedikit sebanyak mengurangkan beban keluarga yang sedang mengalami pengalaman yang sik dapat dielakkan tok.

Kamal said...

Malam tok, (jam 8 malam), Besah balit Trangganu. Sedih juak nanggar adik aku sorang ya. Tapi apa boleh buat nya ada family nya di sia. Harap suatu masa kelak sidaknya balit ke Miri. Sapa2 nembiak Los nok pegi ke Kuala Trangganu, singgahlah ke Gerai nya di Pasar Payang, Kuala Trangganu. Kelak nya ngembak kitak orang shopping kat sia, mun nya nawar memang dapat the lowest price.

Dolt Udin said...

Kamal,

Sejak bila Besah jadi penghuni Kuala Trg? Patut lamak aku sik nangar mata idongnya. Masa tok sapalah diam di rumah di luak?

Kamal said...

Lama dah, lepas arawah bapa ninggal. Ngikut lakinya. Kinek tok nya jadi towkay kedai makan kat pasar payang. Mun kau ke KT, pegi ajak tempat makan di Pasar payang. Mun kau nak shopping kat sia, embak nya. Kelak nya nawar ngan kau. Sebab rega barang kat sia pakei dak orang datang ajak. Mun lepas ditawar baruk kau tauk rega yang sepatutnya.

Dolt Udin said...

Kamal,

Insyallah kakau ada umur panjang aku ngembak mem aku ke Trgnu...ingin juak aku nak jumpa Besah...sebab nya tok dolok selalu rapat ngan aku masa sekolah...Nya tok ada nakal sikit, selalu jak biru lengan aku di kubit nya dolok...

Barapa orang anak Besah kinek tok? Yang ku ingai nya ada sorang anak laki nok tua ya...jangan jangan dah bujang kinek tok.

Kamal said...

anak nya 6 orang, ngak sorang lelaki. Nok sulong, nama nya Khairul Abidin. Anak nya nok tiga ikok lahir di sinun sik pandei tutor kita, lidah dah keruk kenak budu. Di sitok aku jemput kitak orang datang bertahlil kenduri tahlil ke20 arwah mak kamek di luak pada 10hb tok. Hujung minggu toklah. Tolong padah dak member lain yang sik masok dalam blog tok.

Dolt Udin said...

Kamal,
Aku sik dapat datang.Masa tok Bini aku ada di Miri.Aku ada nyuroh nya numpang dak Talip atau Ranah kalau pengilan kelak.

Ada kau ngetes Mariam Askar 5 Melayu tek? Kalau kau maok best agik,pasang amplifier and pasang speaker besar...Tok meriam latest aku mal.Pipe sepuloh inci warna askar...Banyak meriam ku polah di Bintulu.Ada 4"/3"/6"dan 10"....

Kamal said...

Ada aku ngetestnya. Power kalah scud. Nok ya mun dituju ke Israel nang best.

Wahab Jalan Bintang said...

Assalamualaikum. Bertemu lagi kita tok. Aku mintak maaf kerna sik dapat datang Tahlil 20 hari pada 10/01 kelak. Esok 09/01 aku sekeluarga terbang ke Kuching mgabas pak mertua aku. Hari minggu 11/01 malam baru pulang. Urang tua ya pun sik berapa sihat masa tok. Aku terpaksa ngambik tanggungjawap sebagai anak lelaki sulong nya. Semua anak anak nya perempuan ajak lagi tinggal.
InsyaAllah, pagi esok aku ngambak Mak ku ngabas dak adik kau diLuak ya.

Kamal said...

Sik apa, kirim salam ngan bapa mentua kau. Nang dah tanggungjawab kita sebagai anak Hab.

nembiak Los said...

Bukan Kirim Salam, Mal. Kirim Tabik!!!

Dolt Udin said...

Kamal,
Ney dak Nan tompel sik masok blog kita tok?Dak anak anak apek mangkai pun sik ada....Sally mun nya masok sik muat blog tok

Kamal said...

Yalah Hab, susah maok madah. Pandei2 kaulah. Asal jangan kau ngembak Surat yassin dahlah. Dol, konduktor Aoun kurap un sik nampak. Mangkai dah ninggal taun lepas.

Kamal said...

Yalah Hab, susah maok madah. Pandei2 kaulah. Asal jangan kau ngembak Surat yassin dahlah. Dol, konduktor Aoun kurap un sik nampak. Mangkai dah ninggal taun lepas.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Salam Dolt, Nan Tompel kinek tok di Kuching, ada business.
Mun ktk org ke Kuching & mok jumpa Nan, pegi jak kedai minum laksa sarawak belakang Long House hotel, gerenti jumpanya (waktu pagilah).

Dolt Udin said...

Kamal,
Sik lah aku nengar mangkai dah ningal...masa di los cermin dolok nya tingal sebelah rumah apai gringok(bapak James), betemu belakang rumah joni Philip.

Mun kau dapat nulong aku mencarik sapa penyanyi( pompuan) Malaysia ngembak lagu The Song I Like To Sing dalam bahasa malaysia? Penyanyi asal lagu tok ia lah Rita Coolidge & Kris Kristofferson....Aku tekenang lagu tok masa majlis Kawin rumah Den Awang di Kos dolok...

Salamat Po..

Dolt Udin said...

Amit,

Tq merik info Nan tompel, insyallah kalau ke kuching aku ncharik Nan...Aphal nya bisness pagi ajak? Sik sampey petang kah?

Salamat Po...

Kamal said...

Dol,
Sik aku tauk kelak aku nanya sidak lain. Aku bukan tauk gilak penyanyi2 tok.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Dolt,
Aku jumpa gan Nan last year bln Ogos masa aku main Hoki Liga Kelab.
Masa ya, aku jumpa Nan kul 10am, smart jak member kita ya.
Aku pun sik tauk apa business Nan ya...tapi rasa2 Nan jadi broker kalik ndak.

Kamal said...

Syukurlah mun nya berjaya. Mid kau masih aktif dalam sukankah? Aku kinek tok main golf ajak, Abu tauk game aku ya.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Mal, aku dah sik berapa bersukan....cukuplah bertaun2 main hoki gan bol ya.
Kinek tok, aku jogging jak...nak jaga juak badan tok, cuma perut aku jak sik mok kempis2.
Tauk ku game nok dimain ko ya Mal.

Kamal said...

Senang ajak maok ngempis perut, kau pergi kat depot JKR pinjam steamroll dak nya. Gurin atas jeraya suruh benda ya jalan atas kau, maok kempis perut kau. guro ajak bah. Lamak aku main golf tok mauk juak kempis perut aku, dolok boleh tahan juak boroinya.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Mal,
Ko main golf kat cne, aku dah lamak sik ke driving range...dolok ada sekali aku main di padang gan boss aku, pkei sparingnya jak.
Lekak mukul buah golf, perut makin lapar Mal, camne nak molah, ko ada petua ka.

Kamal said...

Tempat biasalah, sikkan main golf dalam pasar ikan. Kau main golf dengan boss kau? Best ya....

Kamal said...

Mid lupa aku madah ngan kau petua pakei ngempis perut tek. Senang ajak Mid, sapa2 mun nak nurun berat badan atau nak ngempis perut boroi amalkan petua tok. Sebelom makan, amalkan membaca surah Al- Baqarah. Baca 2 kali cukuplah. Pas ya baruk makan.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Mal, masa reunion klk bolehlah ko molah motivasi pasal perut buncit & camne nak handle nya.
Aku rasa ramei juak dak nembiak Los perutnya buncit...senang ati kata org tua arek dolok.
Pas ya, Mael boleh juak cita sikt2 camne idup di Vietnam ya.
Mun Dancy dtg ari a, suruhnya kelakar Kedah, Ateng kelakar Brunei, Juki kelakar Labuan, Dolt kelakar Va'iee.

Kamal said...

Boleh juak, tapi masalahnya perut aku pun boroi juak. sapa nak percayak.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

al, ya sik hal....ko kan pakar motivasi, pandei2 lah ko goreng kelak.
Kelak ko madah, dolok perut ko saiz XL, lekak ko ngamal petya ya kinek dah ke saiz M.
Pat nak nyuburkan rambut ya, ko ada petuanya juak ka?

Kamal said...

Rambut ngan gigi ya sensitif sikit. Dua2 komponan ya dah semakin susut. Mun kau nak coba, kau tanya dengan Cikgu Ghani Sulaiman aka Wa Anai, rambutnya setiasa lebat & belum ada uban walaupun dah pencen. Mid, ari marek kamek orang start praktis, lepas praktis tunggu jak orang nak blanja minum. Terpaksa Kaderi blanja. Ari minggu depan 25hb, kamek praktis lagik. jangan lupak datang.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Mal,
mmg aku nak nangga ktk org pratis tapi kelas aku abis kul 5pm lebih ganti pakei cuti CNY kelak.
Insya Allah, 25hb klk aku datang coz kmk org sikda tutorial.
Aku rasa petua nak nampak sentiasa menten ya, Haji Amit boleh turunkan...
Haji Amit, boleh minta resepi awet mudak ka?

Dolt Udin said...

Kamal,

Aku lamak juak sik main golf tok..Masa guru gof aku masih idup dolok selalu aku be tui ngan nya...Guru aku tok nama nya Apek ngang nok nebas rumput belakang utan rumah kemek...Sekali nya mandik kat tangki derek,,,sik makey spender, ku lastik "tekoyong Apong" nya..Ya baruk ngerbat apek ngang kenak aku....Jangan2 ya lah nya ngembak umor mal..

Kamal said...

Mid, ngam ya. Datang ajak kelak, jangan lupak ngembak dak ketua kaum, cdak imam & kapitan sama ngan kau.
Dol, aku masih lagik main golf. Tapi sik tekabir aku main nok 18 holes. Aku 1 hole ajak. Kesian juak apek ngang ya tek, nasib baitnya dah ada keturunan.

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Mal, Insya Allah aku dtg kali tok coz sikda class pun ari minggu tok,org celebrate CNY.
Dolt, kalau pasal motong rumput, sik lawan bapa dak Jamil pun pemotong. Just main tarit jak, gerenti putus rumput ya. Apek Ngang main suwing, gik lelah.
Jamil, masih lagik ka pemotong rumput bapak ko ya, mun ada berik gan Dolt pakeinya nyimpan dlm musium klk.

Kamal said...

Mid ada 2 orang yang berisik parang cam ya kat los dolok. Bapa Jamil ngan nenek Ngah aku (Hj. Awang Nuhi). Tajam parang ya, mun masa nya ngasah parang ya bukan boleh dikaco, mun maok nak kenak jelin dudok ajak dekat ya. Gerenti kenak jelin, mun sik faham juak dengan jelingan manja ya memang kenak sound lepas ya. Masa dolok sidak nenek ngan arwah bapa aku tok macam2 jak aktiviti daknya. (Sidak empun geng dolok arwah Rajiee, Arwah Aliaman and a few more, dah lupak aku.) Boleh tahan juak kreativiti sidaknya. Bol raga bukan main beli, dolok sidak molah sendirik, quality not bad. Tapi daknya sik pernah maok nak ngajar kamek orang. Masa ya macam2 nok dipolah daknya, barang dari tanduk kerbo, buluh, tembaga & so on. Ada kedaknya masih lagik disimpan sampei kinek tok. Aku nang ku jaga benar benda2 tok, pakei kenangan anak cucu kelak.

JB said...

Oh..baruk aku ingat. Daknya nyebutnya pedang.. memang tajam. Aku berapa kali luka kenaknya. Kalau aku sik lupak.. matanya maih lagi di dalam stor rumah di luak. Thanks kerana ngingat aku...

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Jamil,
ubo ko tanyak gan bapak ko, mun nya dah sik minat gan benda ya...bolehlah donate gan Dolt.
Dolt masa tok tgh ngumpul barang2 lamak nok kat Los lok.
Tapi aku respect nan org tua dolok2, mcm2 idea daknya ada kan...pedang rumput tok, mun masa tok masih ada mmg mahal reganya...motong rumput sik makei minyak pun...ekonomi

Kamal said...

Aok nang benar, sidak ninek aku pun ngelar benda ya pedang. Nang tajam pedang tok. Nak motong rumput makei benda tok bukan dapat sebarang swing, sebab mun salah2 bukan rumput yang putus tapi kaki putus.

nembiak Los said...

Salam Semua. Baruk ada chan masuk tok. Dah sampe cerita pedang padu. Mun aku sik maca gilak tek, memang ku sangka pedang David Chiang ngan Ti Lung. Nok empuan nya Ching Pei Pei.
Ada juak aku sempat nangar Usu Bujang, bapak Jamel, ngait rumput ngan Pedang ya.

Kamal said...

Hab, Nek Ngah aku (Hj. awang Nuhi, bapa Yusof), pun ada pedang tok. Nya expert makei benda tok. Tapi jangan coba nak pandei2 megang benda tok memang kenak jelin. Nang tajam nok nama pedang.

nembiak Los said...

Aok Mal, baruk aku ingat. Pernah aku nanggar rang tua makei nya dolok. Ninggal Wa kamek diKuching pun ada lok...tapi nok paling canggih motong rumput diLos dolok lah AH Chok nok bulu idong panjang ya. Diam belakang rumah dak Edi Belayong. Mesin rumputnya pakei eletrik. Panjang jak kabel di ulor dari penjan rumah. Mun terkenak kabel ya ndak lah bediri rambut kena ke'en....

Kamal said...

Nok nama Ah Chok ya rumput ditebasnya, bulu idong sik nya ambik pot. Ney ndak macam somet bradak bulu idongnya.
Sapa nok madah kenak ke'en ya hab? Bukan nok madah "saket atey" yakah?

nembiak Los said...

Lupak aku Mal. Ada Ateng cerita lok. Mak Mengos kah?

Mun Keria Wahab selalu PANA ATI....

Kamal said...

Nok kenak cek oleh doktor ya, bial doktor nanyak apa sakit. Nya madah saket atey. (Sakit ati). nya brangkali, sik ingat aku.

Dolt Udin said...

Mal, Anak ngah Nuhi kau ada di Btu tok dekat rumah aku...Mat Nuhi abang dak Usup...Nya macam sik kenal aku lagik, selalu aku marati nya tapi sik resopn bila di tegor.Jangan jangan nya nangar aku macam geng kali..

Kamal said...

Nya geng dak Los senior lagik pun masa di los marek, nya lama belajar di Malaya, pas ya di England. Balit dari Malaya, sekejapa ajak keja di Miri, pas ya terus keja di Bintlu. Dah lama nya di Bintulu tapi sik akau tauk pandei ndak nya cakap Vaiee. Sik nya kenal gilak ngan nembiak los baya kitak tok. Mun kau jumpanya, terpaksa kau expalin. Ok nya tok, sik ngigit. Dah haji nya Dol, dua kalinya pegi haji...

Dolt Udin said...

Aok mal, nang sik kenal nya ngan aku...Malam marek aku jumpa nya di farley.Bila aku coba senyum, nya lari sambil nuleh kelain.Mengkali nya nangar muka aku macam conman kali atau nya salah orang, aku di sangka nya geng....Tapi nang aku respek nya tok masa di los dolok...Clean miak tok sik gaok punya budak....Sama macam Ghani adik nya.Ghani nang kenal ngan aku.Dari jauh dah nya negor bila betemu.Apa lagik nok nama usup...Bapak daknya pun best juak..Sik pandey marah ngan kita dolok.Aku selalu melastik burong di pokok bunga rumah dak nya sebelah rumah dak ijas dolok...

Kamal said...

Mun kau melastik burung siknya marah, mun kau melastik nya memang kau kenak kepong ngan pedang. Mun kau dapat jumpa & dapat bercakap ngannya, sebut jak nama mak kau, taulah nya ya. Hj. Rduan kali kenal ngan nya sebab sama2 aktif dalamBIN A marek. Lama juak Hj. Reduan nak ngingat aku malam ari dolok. Bila aku signal main seruling ngannya baru nya ingat.. Dak Tini, adik aku pun nya masih ingat. Nya imam solat Isyak, boleh tahan masih sora nya tok. Boleh rekoding kat RTM, pakei main dalam radio masa bulan posa.

Dolt Udin said...

Aok mal, Hj Reduan nang masih power kalau nok macam ya...seney2 nya selalu volunteer jdi imam..main alat muzik nya juak terer..ada sekali nya ngan Amit Daud jamming di Park City Btu masa Party Petronas..Aku kenak jemput dak nya..Amit Daud main organ Hj reduan main violin..Ngam lalu kja dak duak...penyanyi jak aku sik kenal..

Kamal said...

Dol, baruk OK sikit aku ari tok, dua ari aku sik kerja. Lepas praktis ari minggu ya flat lagik aku. Tok pun masih macam sik senter rasa.

Dol, mun Amit Daud suroh berlagu lagik best. Sora nya macam sora Amy Search.

mussjulai said...

Dah berumor nang gia mal,mcam aku juak eh...Mun nya dah datang nang sik dapat kontrol,meleleh jak nya...Kadang2 time rokok sembahyang ya nya start keluar.Kau masa tok ok mal?

Dol,mun ko mok nangar pokok kedaong,ko ambik cuti,ikot ko aku kita gi pulo nangar atau gambik gambar pakei kita duak merik gan Rediah kelak,sak nya bepusin nangar gambar ya kelak.

Kamal said...

Yalah Muss, tapi semangat tok masih mudak. Sik hal asal semangat ya ngembak ke jalan nok bagus, Ari tok Alhamdulillah dah bait nar dah.
Muss aku maok nanggar juak pokok kedaong ya. Buah nya pakei molah apa? Dapat dimakan kah?

mussjulai said...

Mal,boleh inshaallah,buah nya boleh makan (biji nya).Tok mun dak ompuan makan lagik bagus.Pokok nya ada di pulo melayu kat tanah dak Puad HJ Saar.Biji nya pakei nyapor gan aik masak dak ompuan bila beranak.

Kamal said...

Rumah besar kat padang golf ya kah? Orang laki boleh makan juakkah?

mussjulai said...

Boleh mal,sik jadi masaalah.Auok mal,umah besar tepi padang golf ya.

Kamal said...

Moss, Dol madah dah mati pokok ya. Sayang juak, baruk aku ingat buah tok. selalu pakei arwah mak aku makan sireh dolok. Nya diaruk dolok, lepas makan gerenti kuat kentut olehnya.

mussjulai said...

Ngam nok di padah ko ya,lepas makan kuat kentut,bukan apa,nya ya buang angin bah!Sedeh aku nangar pokok ya,aku nunggu cousin ku pulang dari KL,mauk nyanyak nya kenak nya munoh pokok kedaong ya.Sayang,the only pokok lam miri ya.peras kamek duak Dol gi sia nangar pokok mati.(Peras menongeng)

Kamal said...

Moss mun alasan nya sik lojik, rebus bigik kedaongnya.

Dolt Udin said...

Nang benar kata mos ya ,mal sayang ku nangar pokok kedaong ya mati...Besar pokok nya bukan2..Bodo gilak kja orang nok munoh pokok tok...Bukan nya ngacho orang pokok tok..

Kamal said...

Tabiat manusia nang macam ya. Brangkali nya jeles nanggar bigik kedaong kedei Kabil sik laku.

Dolt Udin said...

Mun kau pernah makan bigik tok nang kau sik lupak macam ney rasa nya Mal, Dolok marek mak aku bila atas ambin selalu aku numpang makan bigik tok.Tapi sik di berik banyak sebab mahal menatang tok...Yalah bodo orang nak munoh pokok tok di pulo ya...sempat aku ngambik gambar pokok kerin ajak..pakey kenangan

Kamal said...

Aku pun pernah makan buah tok. Rupa nya macam bigik buah durian belanda tapi besar sikit. Masa bini aku beranakk dolok nang ada disedia benda2 tok. Kadang2 ada juak aku meraupnya sikit.