Tuesday, December 9, 2008

Irama dan Lagu

Aku selalu heran juak kenak ada lagu yang suka kita nengar, and ada lagu ya malas rasa nak ambik port. Sedangkan semua lagu ditulis berasaskan 7 note dari A sampei G. Ada kedak lagu ya lebih tua dari kita tapi syuk juak nengar. Contoh lagu "Getaran Jiwa" oleh Tan Sri P. Ramlee. Mun kita hayati lirik lagu dengan susunan muziknya nang cun kata orang ninggal Pak Adam. Cuba kitak tukar lirik lagu getaran jiwa ya tek, tapi muzik masih sama (melainkan mun liriknya sama dengan lenggok musiknya) nang janggal rasanya. Sama juak dengan Lagu Hotel California, oleh kumpulan dari Kelulit nok nama Eagles. Nak dipadah pasal kombinasi muziknya, contoh mun muzik nya sedih bunyi (selalu nya muzik nok perlahan) dengan liriknya sedih baru ngam, mun lagu rancak dengan lirik nok happy. Sik juak, coba mun kitak dengar and hayati lagu2 60an, cerita dalam lirik nya nang frust menonggeng tapi muziknya happy ajak macam orang kenak 4D (contoh lagu nok ada nyebut tepi pantai ya), pun disuka oleh banyak orang terutama sekali dak Hj. Acai, Bujang Jimi, Cikgu Ghani Sulaiman and banyak lagik. Jadi mun kitak adik kakak rasa nak berjinak2 dalam gubahan lagu tok, coba kita pikir apa nok dipadah aku tok. Kitak kenak pastikan yang muzik dengan liriknya nang sepadan, retinya cerita dalam lirik mestilah ringkas tapi padat (mun pandei milih kata2 nok kacak bunyinya pun bagus juak), pas ya part iramanya, muzik ya dapat menceritakan maksud yang tersirat dalam lirik ya tadi. Baru ipak kata orang Sibo. Dengan erti kata lain muzik atau irama ya dapat menyampeikan cerita lirik ya tadi. Mun sik jadilah macam sesetengah lagu kinek tok. Sik tauk apa nak disusei daknya. Wa'ima (Minjam vocab rang ninggal Hj. Mail), muzik rock atau trash metal sekalipun mun liriknya sik dapat dikawinkan dengan muziknya nang sik cun, kita nengar pun sik selesa rasa telinga. Mun nya ngam nang layan kata nembiak kinek tok. Sik caya coba dengar lagu dak Kirk Hammett(Metalica). walaupun muzik nya jenis heavymetal ada unsur2 trash tapi tang nyaman ajak nengar, sama juak dak lagu2 Cromok. Aku rasa nok macam yalah mempengaruhi populariti lagu2 kita di Malaysia. Kenak musik dak Indon disuka orang, mun nak madah sora daknya bagus sik juak. Kumpulan Hujan dari Malaysia, sora Noh ya bukan bagus gilak mun ngikut Tilawah gerenti oncet, tapi lagu daknya popular. Muziknya dapat menceritakan Lirik ya tadi. Jadi pendek cerita, banyak sudut nak ditanggar dalam proses gubahan lagu tok, cerita liriknya, kosakata, susunan and mood muziknya. Macam nok ditulis aku tok, walaupun agak panjang, syuk juak kita orang maca sebab banyak elemen ditaruh aku. Aku bulak pun sik kitak orang tauk

51 comments:

akusiktauk said...

boh anok HUJAN.
bukan salah daknya ba.

Kamal said...

Bukan nganok. Baca betul2. aku ngambik contoh sidak empun gubahan lagu, very efektif. Tentang sora Noh, definisi merdu ya infiniti. Ada kedak orang mun girlfriend nya berkentut pun katanya merdu. Pitchy yup quite obvious.

Anonymous said...

pasal irama dan lagu tok sik lah kamek tok akspert ligak mun setakat nenggar lagus dan irama bagus gilak bolehlah.

Kamal said...

Ya pendapat peribadi aku ajak. Lain orang lain pendapatnya. Mun ada pendapat yang lain kongsi juak. Nok nama ilmu tok mun disimpan, bukannya jadi ilmu. Nya jadi pekasam, mun nya dikongsi barulah jadi ilmu. Ndak gia tek udaknya. sigek hal lagik, jangan takut nak naruh nama kita mun nak komen, register lok. Senang kita berkenalan, yang sik kenal diperkenalkan, yang jauh dirapatkan. Yang dah rapat, jangan rapat gilak. Mun ompuan sik juak hal, mun lelaki hissss, seram aku.

Wahab Jalan Bintang said...

Aku tok nengar lagu ajak tau..asal dapat molah kaki terkenjit kenjit, nyaaaa lah ya.....

Jasmi said...

Bagi aku lah Mal, aku sik brapa gilak fokus ngan lirik tapi more on melodi sesebuah komposisi lagu ya. Mun melodinya bagus di dengar aku, minatlah aku ngan lagu ya sik kira samada lagu ya lagu hits ka sik. That's why juak aku dapat nengar lagu Cina ka, Jepun ka, Korea ka, apa2 jak lah, so long as melodi nya ya cun melecun. Mun sik menyinggung sapa2, aku rasa kita patut experimen more on modes & scaling yang berbeza so that melodi kita ya sik bunyi too Malaysian, and just maybe dapat di terima di pesada antarabangsa. My opinion only lah, no hard feelings eh? Hihihi...

Kamal said...

Yup, benar ya Mi. Aku sik berani nak komen lebih gilak sitok, ada orang melenting kelak. Sedang aku nyebut nama artist tek ada yang sik suka. So secara am aku nanggar kinek tok trend dak komposer kita terlalu terikut2 ngan stail orang lain. Tapi berjaya juak dak nya narik perhatian peminat seni. Bab kompos lagu tok pun individual empun stail, ada orang mula dengan melodi, ada juak orang dengan chord progression and ada juak orang based on lyrics. Mun sik nanggar lirik nya sik dapat feel. Kinek tok pun daknya molah banyak experiment, sebab yalah ada irama nok pelik2. Sound too Malaysian? Yup kita patut mengekalkan identiti kita. Kita ambik contoh lagu Hindustan, kinek tok dak omputeh and orang itam dah ngikut stail daknya. Dengar ajak rythm section sesetengah lagu rap and hip hop, cam bunyi dangdut. Dangdut ya pun dari pengaruh musik dak tambi ya tadi. So pakei nyuroh orang suka ngan lagu kita, make it more intresting. Fussionkan lagu kita. Scaling lagu asli pun not bad you, cuma macam ney nak molahnya jadi more interesting. Coba dengar camney rang ninggal Randy Rhodes molah scaling classic jadi rock, contohnya lah. Ney tauk bila dan menjadi kelak,sik heran nanggar Malmsteen main lagu Pasir Roboh. hehehehe.

Dolt Udin said...

Kamal,
Aku setuju kata Jasmi ya..(sik kenal gilak ngan miak tok. Aku pum sama suka nengar lagu apa jak bangsa asal melody nya sedap.....Mun sik cayak coba kau nengar lagu Iban nok di nanyikan Tuah Jili ber tajuk Induk Rumah Panjai....sedap lagu tok.Ada lam koleksi aku..dan segek lagik lagu dari Winnie Albert Merampau Di tinggal Ka Nuan...Selamat Tahun Baru mal untuk semua kawan kawan, teruskan perjuangan yang belum kesampaian.

Kamal said...

Jasmi ya kazen aku, nya main lead gitar dengan dak Heavy Duty. Memanglah melodi lagu main peranan, tapi apa sebab kita suka dengan melodi ya. Nok ya lah nok dipikir aku. Kenak kita pandei syuk nengar melodi ya. Macam dak Wa Carlos, lagunya bukan ada lirik pun, tapi syuk kita nengar. Mun nengar lagu Samba Pati nang feel abis, apa lagik lepas makan linut semangkuk, nang layap. Padahal lagu ya lama dah dipolahnya. Tapi ada juak setengah lagu lirik yang main peranan (kira bonuslah ya). Macam ada dua tiga igek lagu cina, walaupun sik tauk makna lirik, tapi oleh kerana bunyinya nang best bunyi, syuk juak kita nengar. Contoh lagu Sanghai Beach.....

Dolt Udin said...

Kamal,
Mun sik salah aku Jasmi tok diam di tanjong Lubang dolok ndak??Nya tok(kalau betol) selalu bekawan ngan Rabzi Tipoli. Atau pelandok duak serupa.

Kamal said...

Nyalah ya, adik Putit bah. Ramzi dah ninggal, nya tok pun bukan orang lain kamek orang juak.

Dolt Udin said...

Kamal,
Baruk lah aku ingat masa ya aku ngak selalu nangar Jasmi selalu makey baju sekolah, pas ya sik pernah jumpa lagi..Rabzi selalu datang ke Kpg Pengkalan rumah Mentua aku...

Kamal said...

Nyalah ya Dol. Apa polah arwah Ramzi kat umah mentua kau?

Dolt Udin said...

Kamal,

Rabzi kerumah Mentua aku nya ngagak Apen adik Ipar aku..Ku rasa Jasmi pun ada juak masa ya..Cuma masa ya aku sik ambik kesah agik nok merati sapa2 sebab aku baruk kawin, dagin gik manis bah..

Kamal said...

Daging apa nok manis gilak ya Dol? Heran aku nanggar orang dolok2, mun orang baruk kawin dipadah daknya daging masih manis. Kinek tok lepas lebih 20 thn kawin, jadi daging masamlah nya.

Dolt Udin said...

Dagin nok kata aku sama dengan roti kacang mal..lamak2 sik juak masam tapi makin lemak masin jadi nya..

Kamal said...

Dol, ada aku download utube kitak orang main mariam ya. sekali ku pasang kat PC plus full volume amp nya, bunyi terbabak bilit opis aku tadi. Kelak mun dekat nak raya sik lelah main meriam, pasang ajak kat pc pas ya sambong kat amplifier, sama juaknya. Sapa dalam video ya Dol? anak kau kah?
Dol mun sekiranya dagin ya dah masam pun terpaksa telan ajak. Ngan banyak ya ajak ada. Nok ngak sekilo, bkn macam kawan kita nok di Bintulu ya ada dua kilo. Sekilo masam, sekilo nya manis. Mun duak2 masam, beli sekilo lagik.

Dolt Udin said...

Nok pasokan meriam ya anak aku ngan anak Ali wahab...Dak duak nang ku train main menatang tok dengan betol supaya sik bahaya....banyak juak anak murid dak duak selamak tok...ada sekali salah target dak duak, peluru tin lektogen cun cun kenak Iban seberang sedang bekebon...Panjang parang di mbak nya ngagak dak nya main...Aku terpaksa datang masok campor ngembak parang pendek... last2 gostan juak nya...

Dagin masam dapat di modified Mal,,pegi kedey Jamu, pilih nok power sikit...nang manis balitnya..

Kamal said...

Ali wahab ada di Bintulukah? Apa polah nya sia? Munnya nanggar gambar nya berambut panjang masa di Los marek nang tersengeh2 nya nanggar. Kirum salam ngannya Dol.

Mun dah susah2, polah serondeng jak Dol.....

nembiak Los said...

Mal. Ali Wahap ncarik pucak dibah pokok buyoh......

Dolt Udin said...

Kamal,

Ali wahab nyewa samal leret rumah sewa aku di MLNG tok..Masa tok nya kja di bakun jadi lifting suprindent..boleh tahan juak miak los tok mal..besar offer nya di sia...Tok nya sik nyewa sitok agik.Mingu dolok nya dah pindah ke Ocean Park Miri,Sebab anak2 nya dah abis sekolah di Btu tok..Apa hal keria wahab sik maok masok blog kita mal?

Kamal said...

Alhamdulillah. Nok nama rezeki Dol.
Keria ya penyupan sik abis2, berangkali ada nya maca blog tok tapi sik maok masok. Keria mun kau maca blog aku atau blog dak lain, masoklah jangan malu2.

Dolt Udin said...

Bukan malu ajak keria ya mal, lamak nya sik main gitar, ujong jarinya jadi lembut.Jadi sik lah selesa nak ngetok PC ya...Tapi coba usaha makey hand glove kah...

Kamal said...

Dol, mun ngekot kata Jamel dalam blog wahab, dak keria tok expert molah aik naga. Brangkali nya gago molah aik naga pakei dak cina rongan.

Dolt Udin said...

Mal,
masih kah ndak keria tok nyimpan seluar nok kaki besar dari pingang sampey ke ujong kaki? Boleh pakey mungkus gitar seloar ya...

Kamal said...

Dah pakeinya molar layar perauknya. Aku masih ada, sekali aku ngeluar nya, nang kecik ajak pinggang. Masa ya anak aku nok tua masih darjah 6, nya pun sik muat pinggang. Nembiak kinek tok besar2 badan. seloar aku ya pinggang size 27, kaki size 28. Motong kat Efah tailor, mun lebih 28" kaki, tambah seringgit.

Dolt Udin said...

Sayang aku sik ada nyimpan seloar ya eh...Mun makey seloar ya dolok nang sik nampak selipar jepon di kaki...bersi jeraya los cermin bila kita melimpas...semua debu jeraya tesesak ketepi..Kaya Efah tailor kenak kita lok..Tiap kali ada duit kerja bomoh atau tosang, mesti motong loar ya...kakya baju panjang sampey lepas burit....

Kamal said...

Aku dolok sik berduit gilak Dol, lagik pun masa ya aku makei seloar jean ajak. Sebulan sekali sesah. Jadi masa aku molah seloar ya ngam2 urang dah sik berapa makei fesyen macam ya. sebab ya lah seloar ya masih ada, baruk 2-3 kali pakei, urang dah masok fesyen lain. Malu juak nak makeinya......

Dolt Udin said...

Sik hal mal, tanam kau nangkak, dapat juak pakey mungkus buah nangkak.Ngambik berkat bah...ku rasa memang sik burok buah nya kelak.

Kamal said...

Dak KCA ada juak minta pakei main rongan. Nanggar lok, mun nya offer besar sik jadi pakei mungkus nangkak.

Dolt Udin said...

Kamal,

Di seney lokasi tempat kitak orang prektis? Kelak sesat aku muang masa ajak...Jangan lupak print kan lirik lagu2 nok udah di post lam blog kau ya....Sik hafal gilak lirik2 tok..

Kamal said...

Kelak aku print. Mun kau pernah pegi Pasar Tani, nok tempat parking kereta sebelah belakang kedei yalah tempat kamek praktis. Nama studio ya creative Studio, sebelahnya ada kedei jual telor manok.

Dolt Udin said...

Ok lah mun cam ya sik juak susah mencarik tempatya kelak...

Kalau kau print kelak kau polah besar gik font lirik ya senang nangar...Mun alus gilak sik nampak kelak. Kalau boleh berik bold agik..

Kamal said...

Bagus polah poster macam urang berlarak. tang pakei ajak cermin mata ya, Usop ngan Philip dah makei cermin mata. Macam Apek kelab masa ncarik nombor telepon anaknya di Hong Kong rupa sidak duak.

Dolt Udin said...

Kamal, kelak lah aku print lirik semua nok aku ada...Kakya ku pasas ngan sapa2 pegi ke miri...Mun ada chan kelak aku ngantar ngan kau bila ada ke miri...

Kamal said...

Ok. bagus ya Dol. Print besar sikit, sik kau nanggar usop ngan Philip dah makei teropong ya.

Dolt Udin said...

Ok mal, masa tok aku agik gago ngan nok lain2.Kelak mun ada masa baruk aku ngabas lirik2 yang ada..

Kamal said...

Dah aku print lirik kau. Masalah nya aku pelupak, sik hal kelak aku merik ngan usop mat.

Dolt Udin said...

Ok lah, aku agik mencarik lagu2 dak alleycats, pakey kita kelak..Kakya aku nak meli rambut afro palsu pakey aku bila reunion kelak.Biar sidak nok datang nekak sapa penyanyi tok kelak.Jangan kau padah ngan sapa2 dolok..hahahaha, minjam Rambut Suut jak lah.

Kamal said...

Dol, kau coba juak lagu M. Nasir. Sora kau tinggi ya, boleh ngembak lagu pok tok.

Dolt Udin said...

Aok boleh juak mal.Kau tulong carik lagu nya , kelak aku prektis kedirik lok..Aku ada segek lagu Iban, bagus juak lagu tok>kelak aku carik liriknya..

Kamal said...

OK Dol, mun ada lirik engkah kat atas. Mun ada dalam utube bagus juak. Aku selalu ncarik lagu Iban dalam utube.

Dolt Udin said...

Ok mal, lagu iban aku ya lam VCD yang ku beli di Btu tok.Panyanyinya Tuah Jili nok guru tari dak KPS mun sik silap aku..Title lagu ya Induk Rumah Panjai...Pernah aku ngembak lagu tok masa Karaoke di KK taun ya tek..

Kamal said...

Kelak aku ncarik dalam Youtube, kadang2 ada kat sia.

yusopm59 said...

Dolt,
jangan lupa print extra copy lagu2 kau ya pake simpan dalam file lagu aku, biasa la dah berumo tok, banyak alu mok di ingat, kod, intro, solo, semua ya mok di tulis kat dalam lirik ya, kalau ada cd lagu2 nok sik di tauk ya, mbak ja k

mussjulai said...

Mal,suroh ko Phillip embak buku lagu iban,kelak aku belagu iban,janji kitak orang pande main rentak nya.

Unknown said...

Philip sik ada lagu Iban. Nembiak ya sik suka main lagu Iban. Aku ajak suka main lagu Iban.

mussjulai said...

Terok anak iban sikok ya,lagu dirik empun sik mauk main,aku melayu mauk main lagu iban ya.

Kamal said...

Ney tauk si Philip ya. Sebenar nya takut kenak suroh berlagu. Kaderi ada juak madah lagu Iban, tapi dak lain sik ada respon. Kamek kat Wheels ada ngembak lagu Iban. Macam lagu berkikis bulu betis, 1001, Indu Rumah panjai ada lagi sik ingat aku.

mussjulai said...

Aku Mal mun lagu iban nang sik miss mun aku pegi pub iban.Dolok pun cerita,kinek tok di rumah gan di rumah panjang mentua ku mun gawai.Nyelin dak nya nangar aku belagu iban.Sampey sponsor gan dak nya jemput penyanyi recording artis iban kerumah panjang sia.Nok nama minat,ya ku heran dak phillip sik mauk,apa nok ndak di malu ya?

Unknown said...

Bukan Philip malu nak main lagu Iban moss. Tapi nya empun taste lebih ngan lagu2 nok jenis R&B, Jazz & Fussion. Lagu Iban lain genre nya. Aku pun kureng juak nak main lagu cam ya, tapi kadang2 mun urang request terpaksa juak main. Iboh kata lagu Iban, lagu tambi lagu cina pun dimain mun ada request