Thursday, November 27, 2008

Gitar Bass Zaidi & Keyboard Farfisa Ateng

Bila aku ingat balit masa mula-mula kita nak start band dolok, memang sengsara. Jari zaidi terpaksa berplaster sebab kena blister main gitar bass (Sik ingat aku apa jenama nya). Tapi yang best organ farfisa Ateng. Bunyi macam keyboard John Lord. Siney ndak tuju organ ya? Masa ya Usop makei Fuzzbox warna kuning, Tubescreamer. Rambut panjang bersomet, badan montel. Cute, sampei amoi anak towkay bekenu pun minat dengan nya. Yang sik dapat aku lupak masa stage roboh di Bekenu. Aku terpaksa modified bongo jadi tom, lagu airsupply & man at work empun pasal. banyak lagi cerita, mungkin kitak orang ada yang masih ingat.

11 comments:

Wahab Jalan Bintang said...

Aku masa stage roboh sik ada ikut tapi masa kitak orang backing urang ninggal Raffi Hussein, ada aku. Sampei ke Mukah(Dalat) pun aku ada ikut. Sampei patah spring Jeep boss aku. Ada juak sekali kitakorang main diKebuloh, kamek jumpa urangBugis mikul batang!!

Kamal said...

Yalah. Aku terkejut nengar Rafi ninggal masa ya. Nok dah ajal genay nak molah. Banyak cerita masa dengan nya dolok tapi ya cerita lama. Masa backing Ramli Sharip ada aku main. Masa di mukah aku sik dapat cuti so aku sik ikut. Aku nengar masa di Mukah Lapok terrer main gitar tapi sik plug in, ya baruk orijinal unplug. Nang sik berbunyi gitar.

yusopm59 said...

mal,Hab,
Bila masa Rafi ninggal? stauk aku lapok kurus crita pasal uban tumbuh kat tgh2 palak org tua ya ja knak polah org bekenu.. he2 gitar bass zaidi bkn sdk BINA pun ka mal? Keyboard Farfisa ya ku beli dari Amir Abdullah, puas knak tumpah liquer masa main kat marudi dolok, he2 dah d buang ateng jam sdk Peri pindah k piasau link kan?

Kamal said...

Raffi Hussein ninggal on 14 Oct 2008. sehari sebelu besday nya ke 49. Nok nama dah ajal. Gitar bass ya pun aku sik ingat asal usulnya. Keyboard ya sayang mun masih ada, Wailyn guna. Nok syhhh jangan disebut sitok, dalam email sik apa.

ateng said...

Kamal,wahab,usop,yang terok masa stage roboh ialah aku,terus tengelam ke dibah.Aku pun sik ingat cerita pasal organ farfisa ia mal,jgn2 di ngap oleh katuk, bagus bunyi nya mal ah,lepas ia masa kita back up ramli sarip aku makey casio si mostapa julahi, joni maran main lead. Tapi masa tok update dah geng,aku makey Roland A33 module nya Korg & Yamaha 2000, kadang2 ja makey kurzweil sebab berat gilak, insya'allah coming soon aku mau coba Yamaha P85 lagi.

Kamal said...

Aku masih lagik makei Cymbal Zildzian Avedis dolok. Hi hat Paiste 2002 sound edge. Snare aku ada dua sigek Yamaha Sd255, sigek piccolo. Aku suka makei piccolo snare. Ludwig speedking dolok pun masih (aku beli baru tapi same model), kadang2 aku makei double pedals.

ateng said...

Mal best bunyi picolo ia aku suka kalau ada picolo,kau sik ada makey china kah?Drum set kau tama kah?

Kamal said...

Best. Lagik pun aku nang dari marek suka tuning terit. Drum aku 2 set, nok ku tinggal kat Pub ya drum Jenama Lazer (Taiwan), aku beli RM600 ajak dari member, tapi biasalah mun aku gerenti dah modified. Bunyi ok, feel pun ok. bagus dari drum Young mixtures dolok. Tom-tom aku makei 10", 13" & Floor tom. Dolok makei 3 Tom tapi tempat ya kecik gilak. China lom terbeli, kat Miri tok bukan ada banyak barang. Mun masa travelling sik sempat kadang2 mun sempat pegi sik berduit. Biasalah kinek tok priority kena set nuju family dolok. Nok set di rumah Maxwim lama. Ada lagi member nak sedekah dengan aku drum lama, tapi sik full.Jenama Primier bass drum 20" Tom and snare. Nok lain aku sik guna gilak. Aku suka Bass drum 20" ya. Dolok aku pernah makei masa main kat The Stairs, nya empun response (mun main syncopation) bagus. Bagus pakei main Jazz and fusion.

Kamal said...
This comment has been removed by the author.
Jasmi said...

Salam,
Mun cerita pasal gitar bass Zaidi ya, Fender Bassman ka? Time nya dah main ngan kamek orang eh, nya selalu complain bass nya terlalu berat, asa macam mikol kerbo, kata nya. Bukan kau sik tauk, bila kamek orang perform, sik pandei renah atas stage, mesti mok berekot sia berekot sitok, kedak orang "sot" pun ada juak, hehe, so Zaidi pun sik tahan mikol bass nya ya. Kotan sik tahan gilak, last-last, di potong nya bodi gitar bass ya...yarabbi..time ya sik tauk value gitar bass ya, mun di pikir2, sayang owh. Pasal backing Ramli Sarip ya, aku ada juak ndak? (dah babo bah....sik ingat)

Kamal said...

Mualaikumsalam.
Thanks Mi. Maok juak kau masuk lam blog nok sik senonoh tok. Masa mula2 dolok bukan Fender Jazz pakei Zaidi. Kalau sik salah aku WEM kah, sik pernah aku jumpa brand ya. Nya empun string tinggi. Yalah masa ya nang sik tauk value barang. Philip jual amp bassman 70 dengan gitar bass Aria Pro2 ngak RM800. Mun aku tauk aku beli masa ya. Masa backing Ramli Sharif Kau, Joni Maran, Zaidi, Ateng and aku.